Aktivitiku 2002

Aktivitiku 2002
Tangga purba di Bukit Malawati, Kuala Selangor.

Wednesday, March 12, 2014

MH370 dan Arkeologi

Assalamualaikum wbth, salam sejahtera, daa jia hao, vanekem om kopisanangan kosuabon kumaa tobpinai ngawi. Pertamanya saya seperti kebanyakkan warganegara Malaysia yang lain mendoakan agar 'kehilangan' pesawat MH370 akan ditemui dalam masa terdekat ini. Doa dan harapan saya panjatkan kehaderat Allah azzawajal semoga para penumpang pesawat tersebut dirahmati Allah hendaknya. Ketika saya menulis catatan ini, usaha pencariannya sudahpun masuk hari kelima. Saya tidak akan mengulas tentang 'kehilangan' pesawat tersebut kerana ia bukan kepakaran saya. Walau bagaimanapun saya akan melihat isu tersebut dalam konteks arkeologi dan warisan negara. Ramai mungkin tertanya2, apa kaitannya? Selama tempoh pencarian pesawat tersebut, berpuluh2 kapal laut dan kapal udara digunakan. Ada di antara kapal pencari ini yang mempunyai kelengkapan teknologi canggih seperti sonar. Pergerakan mereka bebas tanpa disekat atas nama bantuan kemanusiaan kepada Malaysia. Saudara-saudari sekalian, usaha ini ada baik dan buruknya dalam konteks arkeologi dan warisan. Kita sedia maklum bahawa perairan kita ini merupakan laluan perdagangan antara timur dan barat selain daripada laluan perdagangan dalam kalangan nusantara semenjak sebelum masihi lagi. Tentunya banyak kapal yang telah karam di perairan kita. Ada yang telah ditemui dan banyak juga yang belum ditemui. Kapal2 karam ini mempunyai nilai warisan dan nilai keantikan serta nilai ekonomi yang besar. Kalau tidak, takkan syarikat2 penyelaman sanggup membuat kerja2 yang merbahaya semata-mata untuk mendapatkan artifak2 tersebut. Dengan adanya kesempatan kapal2 asing yang mempunyai kecanggihan teknologi yang tinggi serta kapal2 'nelayan' yang diberi kebebasan untuk belayar dan mengesan objek2 di dasar laut kita bermakna semua harta warisan negara tersebut terdedah secara 'percuma' kepada mereka. Saya percaya mereka tidak akan melakukan penyelaman untuk mendapatkan artifak2 tersebut pada masa sekarang tetapi mereka boleh sahaja melakukannya pada masa akan datang setelah mengetahui kedudukannya. Ataupun mereka juga boleh menjual maklumat tersebut kepada antikurian2 yang sedang menunggunya. Nah, kalau ini yang berlaku, bukankah ia satu kerugian besar kepada negara? Semoga semua ini hanya andaian semata-mata dan tidak menjadi realiti... hu hu hu huhu... Yunus Sauman Sabn.

Tuesday, August 20, 2013

Tamu atau open market di Kenering, Grik

Assalamualaikum semua. Semalam, semasa dalam perjalanan ke sini (Pekan Grik) saya singgah satu pasar malam di kenering, betul2 di tepi jalan. Seperti biasa saya akan singgah untuk melihat kalau-kalau ada sesuatu yang unik atau lain dari yang lain seperti hasil2 hutan dan sebagainya. Tad de pun yang unik cuma saya terjumpa hasil jualan terutamanya sayur-sayuran yang murah. jauh lebih murah berbanding tanjung malim atau Kalumpang. Satu raga timun lebih kurang 10 batang, cantik2 dan besar2, cuma RM2 shj. begitu juga dengan kekacang dan yang paling menyeronokkan ialah petai 2 ikat cuma RM3 shj. Apa lagi, sayapun beli 2 ikat. Seikat ada 4 tangkai dan besar2, panjang serta sedang2 molek dibuat ulam. Saya nampak seorang pakcik jual buah perah, saya request utk seringgit, dia bilang tak jual seringgit, kita main kilo. sekilo RM18. Saya nak beli untuk buat benih je, jadi saya minta 2 biji dan dia kata halal. Dapatlah petai dan perah. Sayuran yang lain, walaupun murah tetapi tak boleh beli sebab lama lagi nak balik Kalumpang, kang layu pula sayur tu. Hari ini saya obz ke SMK Kenering, Grik dan insyaAllah esok ke Lenggong pula... nanti kita citer apa ade kat Lenggong tu. Bye... Ilal liko maassalamah.

Wednesday, January 30, 2013

Perginya seorang arkeologis Malaysia

Assalamualaikum wbth, salam sejahtera, daa jia hao, vanekem.

Sebenarnya saya agak terlewat untuk menuliskan hal ini di sini kerana kekangan waktu yang sangat menghimpit. Saya merujuk kepada kepulangan Sdr Adi Taha (rahimahullah) ke pangkuan Allah buat selama-lamanya. Pertamanya saya memanjatkan doa semoga dia telah diampunkan oleh Allah sebelum ajalnya dan seterusnya rohnya ditempatkan di sisi orang yang mendapat rahmatNya. Di sini saya mengimbas sedikit sebanyak sejarah perkenalan saya dengan beliau. Saya mula terjun dalam bidang arkeologi ini secara serius pada penghujung tahun 1997. Waktu itu saya masih belum mengenali beliau. Bilamana saya selalu berada di kampus, setiap jumaat saya akan bersolat jumaat di Masjid Akademi Islam Universiti Malaya. Di sana saya sering bertemu beliau tetapi saya tak pernah tegur sebab saya tak kenal. Semasa saya dihantar oleh Leong Sau Heng ke Lembah Bujang pada September 1997 untuk belajar kaedah ekskavasi daripada Supian Sabtu juga saya masih tak kenal beliau. Begitu juga semasa saya mengikuti ekskavasi di Lembah Bernam pada November 1997 juga saya masih belum mengenali beliau. Hanya apabila saya menghadiri salah satu forum di Jabatan Muzium dan Antikuiti pada awal tahun 1998 dan Leong Sau Heng memperkenalkan saya kepada beliau, barulah saya realised bahawa itulah orang yang bernama Adi Taha. Dan, ketika itu dia juga cam saya. Dia kata "saya selalu berjumpa dengannya di masjid".

Alhamdulillah perkenalan pertama saya dengan arwah sebenarnya bermula di masjid meskipun kami tak pernah saling tegur-menegur tetapi sudah saling cam-mengecam. Perkenalan kami seterusnya menjadi lebih rapat apabila saya bersama Leong Sau Heng telah berjumpa dengan arwah di pejabatnya pada pertengahan tahun 1998 untuk memohon peruntukkan ekskavasi arkeologi di Gua Batu Tulug, Kinabatangan, Sabah. Alhamdulillah, ekskavasi tersebut telah berjaya dan sewaktu di lapangan, beliau telah melawat kerja-kerja penggalian kami.

Pada bulan April 2001, saya telah ditemuduga untuk jawatan kurator dan beliaulah yang menemuduga saya bersama seorang lagi pegawai di JPA. Kemudian pada 28 Julai 2011, saya telah melapor diri sebagai kurator di JMA dan orang pertama yang saya jumpa ialah arwah Adi Taha. Bermula dari itu dia menjadi bos saya. Sepanjang saya menjawat jawatan kurator, banyak pengalaman pahit manis bersama beliau. Satu perkara yang sangat tersemat di dada saya ialah, beliau seorang yang pemurah terutamanya hal duit. Kalau ada masalah duit sikit-sikit, arwah tidak teragak-agak untuk menghulurkan bantuan. Pernah sekali seorang profesor dari Jepun datang ke JMA dan arwah meminta saya membawanya pergi melawat tapak di Melaka. Waktu tu saya tak banyak duit, dia hulurkan duit peribadi utk minyak dan tol tapi saya tolak. Bukan berlagak tetapi segan. Beliaulah yang bertanggungjawab membawa saya ke IPPA Congress di Taiwan pada tahun 2002, beliau juga yang memberi kepercayaan kepada saya untuk mengetuai ekskavasi arkeologi di Kota Bukit Malawati, Kuala Selangor dan meluluskan peruntukkannya. Beliau juga yang menegur laporan saya sekembalinya dari Taiwan, untuk tujuan penambahbaikan dan banyak lagi yang tak mungkin dapat saya coretkan dalam ruang dan kesempatan yang singkat ini.

Sewaktu saya meninggalkan JMA, beliau bercakap kepada saya secara peribadi yang dia sebenarnya berat hati nak melepaskan saya tetapi beliau tidak ada hak untuk menghalang keinginan saya untuk beralih tempat kerja. Saya juga agak sedih pada ketika itu dan terus terang saya katakan, kata-katanya membuatkan saya serba salah dan dilema. Selepas saya meninggalkan JMA, beliau tidak melupakan saya, saya dijemput untuk bersama-sama menjadi penyelidik untuk mencari Kota Purba Lenggiu pada tahun 2004 dan kemudian mengikuti program Trans-border archaeology bersama kerajaan Thailand di Selatan Thai dan utara Malaysia pada tahun 2005. Lawatan IAAM ke Manila pada Julai 2009 yang lalu nampaknya menjadi program bersama kami yang terakhir. Berdasarkan kepada tindakannya kepada saya dan juga kepada kawan-kawan yang lain, saya tahu niatnya suci iaitu untuk melahirkan pelapis arkeologi di Malaysia melalui Jabatan Muzium dan Antikuiti atau JMM pada hari ini. Justeru, terserah kepada saya dan rakan-rakan yang lain untuk terus menapak maju ke hadapan sebagai arkeologis. Catatan dari seorang anak murid kepada gurunya.

5 Hari 4 Malam ke Negeri Di Bawah Bayu

Assalamualaikum wbth dan salam sejahtera, daa jia hao, vanekem om kopisanagan tangaadau. Hari ini saya nak kongsi pengelaman menaiki kapal terbang yang tak seronok sangat. Pada hari rabu lepas bersamaan 23 Jan 2013, saya balik ke kampung halaman di Sabah untuk melawat emak dan keluarga saya. saya rindukan mereka. Cuma kali ini saya balik seorang diri dengan meninggalkan isteri dan anak-anak di Kalumpang, Kuala Kubu Bharu Selangor. Ya, maklumlah, mereka tak cuti dan bajet juga tak berapa banyak. Saya menaiki penerbangan MAS pesawat tak ingat tetapi Boeing 737-800. Seperti biasa saya menunggang motorsikal saya ke KLIA dan parking di sana. Diringkaskan cerita, semasa nak landing kat KKIA tu, Ya Allah kasar sangat landing nye. mcm nak terhempas kapal terbang tu sampai terlambung-lambung kami dibuatnya, lepas tu kapal mcm nak senget ke kiri. Nasib baik tak de ape2. Alhamdulillah. Saya dah nekad nak bgtau kat kapten yang landing kali ni sangat teruk dalam hidup saya. Masa nak keluar tu, kapten tak keluar, yg tunggu tercegat hanya ketua pramugara dan pramugari. Saya tetap bgtau yang landing tak bagus. Dia kata 'kami minta maaf'. Ok bah kalau kau.
Aku menaiki bas ke terminal dan mencari bas ke sepanggar pula sebab saya nak turun kat Kuala Menggatal. Di sana abang saya sudah menunggu. Saya solat dan terus memandu ke Telupid dengan kereta abang saya. Saya singgah di Kundasang dah gelap, minum2 dulu tapi memang tak bestlah jalan seorang tanpa family, rasa mcm kera sumbang. He he eh ehe... Saya terus ke Telupid dan sampai di rumah pada pukul 10.30 mlm. Diorang tak tidur lagi, saya terus jumpa mak dan peluk sebab saya sangat rindukan dia.
Jumaat pagi saya bertolak ke Tamparuli, singgah di Mosilou utk solat Jumaat kemudian ke Kampung Rungus tempat kelahiran ku dan tempat aku membesar sebagai seorang kanak-kanak dan remaja. Aku berjumpa dengan ayahku dan adik ku di sini, rumah lama kami. Ia adalah satu kenangan, cuma semacam tak berapa nak happy. I pun tak tau, mungkin sebab persekitaran kampung yang dah padat, tak mcm 30 tahun dulu. Banyak perubahan di sini sekarang, elektrik dah ada walaupun selalu sangat trip dan tak de elektrik. Cuma bekalan air masih tidak sempurna dan yang paling menyedihkan ialah jalan raya yang masih belum diupgrade dari dulu kini dan selamanya. Ia masih sama seperti ia mula-mula dibina pada tahun 1980. Laa ni dah 33 tahun, penduduk kampung masih merayu dan terus merayu tetapi masih belum ada perubahan dari para pemimpin yang kononnya dipilih oleh rakyat. Saya rasa dlm hal ini, silap penduduk juga yang masih terus memilih calon pemimpin yang tak buat kerja. Ada satu perubahan sikap yang baik segelintir penduduk kampung yang saya puji iaitu cuba mendisiplinkan diri untuk tidak menangkap ikan di sungai yang telah dibombon. Namun, berdasarkan cerita-cerita kampung yang saya dengar, ramai juga yang mencuri-curi utk menangkapnya.
Keesokannya saya ke Tuaran utk membeli beberapa barangan. Saya beli sekilo ikan bilis halus, sekilo ikan masin, kuih cincin dan yang paling penting saya beli PUKAT. Size 4 inci, tinggi 8 kaki dan panjang 150 kaki. Saya nak pasang kat sungai kalumpang yang ada ikan besar2 dan juga di lombong2 area perak sana. Petang nya saya ke Telipok, singgah minum air kelapa di Salut dan kemudian menumpang tidur di Kuala Menggatal. Esoknya saya ke KKIA dan kembali ke Malaya. Saya dapati motor saya dalam keadaan baik dan terjaga. Alhamdulillah dan terus menunggang ke Tanjung Malim.

Tuesday, January 8, 2013

Penemuan Arkeologi Terkini Di Pahang

Jurnal Arkeologi Malaysia, Bilangan 25, 2012. ISSN 0128 - 0732. Dalam Jurnal bilangan 25 ini, alhamdulillah saya telah menyumbangkan satu artikel berkenaan dengan penemuan arkeologi terkini di Pahang. Artikel ini sebenarnya merupakan laporan hasil survei yang kami lakukan pada awal tahun 2012 di Kampung Jeransang-Sempadan dalam daerah Lipis dan Jerantut. Tapak ini mungkin mempunyai potensi arkeologi yang sangat signifikan kepada zaman prasejarah di Pahang dan insyaAllah ekskavasi akan dijalankan di sini suatu hari nanti. InsyaAllah laporan mengenai ekskavasinya akan dipaparkan kemudian.
Muka hadapan JAM Bil 25.
Sebahagian isi kandungan jurnal.
Muka surat hadapan artikel yang gua tulis.

Penerbitan Terbaru Orang Sungai Sabah

Buku tentang Orang Sungai di Sabah.

Thursday, March 1, 2012

Aktiviti Khidmat Masyarakat oleh Fakulti Sains Kemanusiaan 2011

Asslamualaikum wbth, salam sejahtera, daa jia hao, vanekem, kotoluadan.

Saya nak post kan satu aktiviti yang telah dianjurkan oleh Fakulti Sains Kemanusiaan pada pertengahan tahun lepas. Aktiviti ni memang dah lama tetapi sebagai makluman, catatan sejarah dan juga rujukan kepada sesiapa yang ingin menjalakan aktiviti seperti ini. Mungkin ada di kalangan kalian di luar sana yang berminat untuk merancang dan melaksanakan aktiviti khidmat masyarakat seperti ini pada masa akan datang. So, bolehlah tengok-tengok mana-mana yang boleh diambil contoh.

Aktiviti ini dijalankan pada 18-24 Jun 2011. Ia dianjurkan oleh Jabatan Pengajian Tinggi dan pelaksanaannya telah dipertanggungjawabkan kepada Fakulti Sains Kemanusiaan, UPSI. Program ini telah melibatkan banyak pihak sama ada dari kalangan kakitangan dan pelajar FSK, UPSI sendiri dan juga jabatan-jabatan kerajaan yang lain di sekitar Perak terutamanya di Daerah Batang Padang. Terdapat juga kerjasama daripada Pejabat Daerah Raub terutamanya bila melibatkan aktiviti merentas banjaran Titiwangsa dari Kampung Ulu Sungai, Raub ke Pos Bersih, Ulu Slim. Alhamdulillah saya telah terlibat secara langsung dalam projek ini terutamanya dari segi logistik dan pengangkutan. Ia sangat menyeronokkan saya kerana dapat menggunakan kereta pacuan 4 roda (4X4) untuk mengangkut peserta ekspedisi yang keletihan. Ia juga dapat menguji kecekapan dalam pemanduan di jalan off road.

Bersemuka, beramah mesra dan bergaul dengan masyarakat Orang Asli sememang menjadi kegemaran saya. Mungkin kerana saya juga orang asli Sabah (Dusun bah). Cuma, pada penilaian saya, corak dan tahap pencapaian kehidupan mereka jauh tertinggal berbanding dengan suku kaum saya di Sabah. Ini tentunya memerlukan satu formula yang lebih kondusif dan sesuai dengan mereka sekiranya kita benar-benar ingin membantu mereka keluar dari lingkaran 'kemiskinan'. Ini tentunya boleh diperdebatkan.

Dari segi penilaian sama ada program ini berjaya atau tidak, sukar untuk saya berikan jawapan buat masa ini. Cuma kalau kita merujuk kepada matlamat program iaitu sekadar memberikan khidmat masyarakat buat sementara sahaja, itu memang tercapai. Walau bagaimana, sekiranya matlamat kita lebih jauh dari itu iaitu untuk membawa masyarakat Orang Asli ini sejalan dan seiring dengan penduduk Malaysia yang lain, caranya bukan sekadar program ini sahaja tetapi mestilah sesuatu yang bersifat long term. Dan hasilnya juga tidak akan kita temui dalam masa yang singat. Ia memerlukan komitmen yang tinggi daripada semua pihak terutamanya para pemimpin, pejuang hak asasi, cendekiawan dan yang paling penting sekali ialah di kalangan masyarakat Orang Asli sendiri. Selagi mereka tidak punya kesedaran, sukar untuk kita membawa perubahan. Walau bagaimanapun dalam hal ini, kita tidak boleh meletakkan masalah ini kepada satu pihak sahaja, mungkin juga pendekatan kita salah, cara bekerja kita salah sehinggakan ia tidak berkesan, mungkin juga ramai yang buat kerja tak ikhlas 'asal dapat kerja dan dah ada gaji, sudah'. Sikap ini sangat buruk. Melarat pula saya ni, sedangkan saya sekadar nak berkongsi maklumat program ini sahaja sebenarnya.

Saya sangat gembira bila dapat bermain bola sepak bersama-sama dengan masyarakat Orang Asli di sini. Ia satu pengalaman yang sangat berguna. Pada hemat saya, mereka punya stamina yang baik, jauh lebih baik daripada saya dan juga rakan-rakan dari UPSI saya kira. Cuma, mereka tidak dilatih dengan baik. Saya percaya sekiranya mereka dilatih melalui satu program yang ikhlas, mereka boleh menjadi pemain bola yang baik. Mungkin melalui program sukan juga mereka boleh dibawa keluar dari kepompong kehidupan yang sempit. Ini cuma satu pandangan.

Saya mengucapkan berbanyak-banyak terima kasih kepada semua yang telah bertungkus-lumus menjayakan program tersebut dan saya mohon maaf sekiranya saya tertidak menjalankan tugas dengan baik. Mudah-mudahan Allah memberi pahala kepada setiap yang kita lakukan dan mengampunkan kesalahan kita yang tidak sempurna itu. Di sini saya tunjukkan sijil yang saya dapat daripada program tersebut. Bukan nak menunjuk-nunjuk tetapi nak dijadikan bahan bukti sahaja. heh eheehe. jumpa lagi, adios.

Contoh sijil penghargaan daripada KPT. Terima kasih KPT.

Sunday, February 19, 2012

AWESOMENESS: Surat Dari Anak Mak Yang Dah Tak Nakal..

AWESOMENESS: Surat Dari Anak Mak Yang Dah Tak Nakal..: Mak. .... Terla lu bosan rasaa duduk membi lang hari. .... Dah hampi r sepul uh bulan mak pergi , Rasan ya baru semal am mak pel...

Thursday, February 2, 2012

Latihan Ilmiah Pelajar Sem. 8, Jabatan Sejarah UPSI Sesi 2011/2012

Assalamualaikum wbth, salam sejahtera, daa jia hao, vanekem.


Semester 1 Sesi 2011 dan 2012 yang lalu, saya telah menyelia 11 orang pelajar tahun akhir untuk Latihan Ilmiah mereka. Alhamdulillah tidak dinafikan ada yang hebat maknanya cemerlang dan tidak kurang juga yang sederhana. Kepada yang cemerlang, saya ucapkan tahniah dan kepada yang kurang menyerlah, anda sebenarnya bukannya tidak berbakat dalam dunia akademik sejarah tetapi mungkin kerana beberapa kekangan dan mungkin juga kelemahan dalam pengurusan Latihan Ilmiah maka Latihan Ilmiah yang dipersembahkan itu tidak mencapai tahap cemerlang. Setiap Latihan Ilmiah itu dinilai oleh 2 orang pensyarah yang berlainan dan hasil penilaian mereka juga tentunya berbeza. Cemerlang bagi pensyarah A tetapi hanya sederhana sahaja bagi pensyarah B dan begitulah sebaliknya. Di sini saya senaraikan Latihan Ilmiah yang telah saya selia sebagai tatapan umum.

1. Maria Gray A/P Michel, 2011. Sejarah Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil Merlimau Dari Tahun 1968 Sehingga 2000. Jabatan Sejarah, Fakulti Sains Kemanusiaan, UPSI.

2. Mohd. Nazri Bin Ahmad Saian, 2011. Institusi Penghulu Di Batu Pahat 1945-2010. Jabatan Sejarah, Fakulti Sains Kemanusiaan, UPSI.

3. Mahadzir Bin Mahdini, 2011. Sosioekonomi Daerah Meradong 1945-2010.  Jabatan Sejarah, Fakulti Sains Kemanusiaan, UPSI.

4. Mastura Binti Henry, 2011. Penyakit berjangkit Di Negeri Sabah Pada Tahun 1888 Hingga 1963. Jabatan Sejarah, Fakulti Sains Kemanusiaan, UPSI.

5. Hamizah Binti Hamdi @ Abdul Rashid, 2011. Pengurusan Tanah Wakaf Di Georgetown: 1967-2005. Jabatan Sejarah, Fakulti Sains Kemanusiaan, UPSI.

6. Qurratu Aini Binti Abu Bakar, 2011. Perkembangan Sekolah Menengah Kebangsaan Sungai Besar Selangor (1959-2010).   Jabatan Sejarah, Fakulti Sains Kemanusiaan, UPSI.

7. Jalisa Juni, 2011. Perkembangan Pelancongan Di Daerah Ranau, Sabah (1963-2000).  Jabatan Sejarah, Fakulti Sains Kemanusiaan, UPSI.

8. Noorain Binti Zainal Abidin, 2011. Pendidikan Aliran Agama Di Kluang Pada Tahun 1950-2010.  Jabatan Sejarah, Fakulti Sains Kemanusiaan, UPSI.

9. Azwan Bin Musah, 2011. Perfileman Melayu 1957-1970an.  Jabatan Sejarah, Fakulti Sains Kemanusiaan, UPSI.

10. Aseriyana Binti Abd. Rashid, 2011. Perkembangan Sosioekonomi Masyarakat Felda Rimba Mas 1984-2010.  Jabatan Sejarah, Fakulti Sains Kemanusiaan, UPSI.

11. Hafizuddin Bin Ramli, 2011. Darurat 1948-1960: Ancaman Komunis Di Negeri Kelantan Dan Langkah-Langkah Yang Diambil Oleh Kerajaan Dalam Mengatasinya, Kajian Kes Di Pasir Mas, Pasir Puteh Dan Gua Musang.  Jabatan Sejarah, Fakulti Sains Kemanusiaan, UPSI.

Sekian untuk tatapan. Sekiranya ada di kalangan kalian di luar sana yang berada dalam dunia akademik dan mendapati bahawa terdapat di kalangan Latihan Ilmiah ini yang dicedok atau ditiru atau diplagiat daripada mana-mana Latihan Ilmiah atau kajian saudara/i, sila maklumkan kepada saya untuk tindakan selanjutnya. Kita tidak mahu berlaku kecurangan akademik.


Yunus Sauman Sabin
UPSI

Tuesday, November 22, 2011

Lawatan Pelajar Minor Sejarah UPSI ke Lenggong

Alhamdulillah Jabatan sejarah telah berjaya menjalankan sebuah program lawatan ke tapak-tapak arkeologi di Lenggong pada 18-20 November 2011 yang lalu. Program ini sebenarnya merupakan sebahagian daripada keperluan kursus untuk pelajar-pelajar minor yang mengambil kursus HSA 3023 - Asia Tenggara kurun ke-9 hingga 1800. Meskipun tapak2 arkeologi di Lenggong tidak mempunyai kaitan dengan kandungan kursus secara khusus tetapi memandangkan pelajar2 minor ini tidak mengambil kursus HSA 3013 - Prasejarah dan Protosejarah Asia Tenggara maka keperluan untuk meninjau dan melihat sendiri tapak2 arkeologi di Malaysia adalah penting kepada mereka sebagai bakal guru yang mengajar subjek sejarah nanti.

Program ini telah diuruskan dan dikendalikan oleh pelajar sendiri dengan bantuan daripada pensyarah dan alhamdulillah ia berjalan dengan lancar meskipun ada beberapa kekurangan seperti ketiadaan bekalan elektrik kerana generator kami tidak berfungsi dengan baik. Apapun, ia dapat dilalui dengan tenang dan mudah. Dalam program ini, kami telah berjaya melawat tapak Gua Gunung Runtuh, Gua Kajang, Gua Ngaum, Gua Puteri, Gua Gelap, Gua Dayak, Gua Teluk Kelawar, Bukit Jawa dan Bukit Sapi. Selain dari itu kami juga telah melawat Muzium arkeologi Lenggong pada hari pertama.

Selain daripada pelajar, program ini juga disertai oleh pensyarah dari Jabatan Sejarah iaitu Dr. Ahmad Zainudin Husin, Dr Adnan Jusoh dan saya. En. Kamaruddin Zakaria iaitu mantan Pengarah Arkeologi Malaysia semasa Jabatan Muzium dan Antikuiti masih wujud juga turut serta. Wakil dari Jabatan Warisan Negara juga hadir untuk menemani kami seperti Sdr Khairil Amri dan Abd Ghafar (Apai).

Tapak-tapak arkeologi di Lenggong sememangnya memberikan signifikan yang penting kepada zaman prasejarah Malaysia dan juga Asia Tenggara. Ia sangat sesuai sebagai tempat pembelajaran murid-murid sekolah, pelajar-pelajar IPT dan sebagainya kerana tapak-tapaknya yang tidak terlalu berjauhan antara satu sama lain. Ia terkurung dalam kawasan Lembah Lenggong itu sahaja. Terima kasih saya ucapkan kepada semua pihak terutamanya daripada pihak Jabatan Warisan Negara yang memberikan kerjasama yang baik, Jabatan Muzium Malaysia (Wilayah Tengah), Jabatan Hutan yang menyediakan tapak perkhemahan kepada kami di Lata Kekabu dan juga semua pihak yang terlibat secara langsung dan tidak langsung dalam menjayakan program ini.

Hanya satu perkara yang saya tak berapa selesa semasa berada di sana ialah saya terdengar cakap-cakap orang yang tidak mengizinkan untuk kami melawat tapak Bukit Bunuh. Entah apa sebabnya saya tidak tahu. Kehadiran kami sebenarnya bukan untuk merosakkan tapak. Saya juga terlibat secara langsung dengan dunia arkeologi, saya tahu cara penjagaannya, keperluan untuk menjaga dan memulihara. Tetapi, kenapa tidak diizinkan. Orang lain yang datang, orang kampung kah atau pelawat, boleh saja. Ada rombongan lawatan dari Sumatera datang ke sana dan boleh pula. Tapak tersebut tidak digazetkan hanya untuk orang tertentu sahaja. Dan, tidak juga dimiliki secara peribadi. Persoalan-persoalan ini membawa kepada macam-macam kemungkinan. Tetapi saya tidak mahu bersangka buruk. Mungkin kerana faktor keselamatan data, maka kami tidak diizinkan. Saya terima dengan redha tetapi pada pendapat saya, ilmu harus dikongsi dan untuk mengukur sesuatu kenyataan atau hasil kajian itu benar atau tidak, haruslah dibuka kepada penilaian orang lain juga. Tidak boleh dengan hanya sebelah pihak sahaja yang menilai kerana dikhuatiri akan bersifat sangat bias kerana kepentingan-kepentingan tertentu.

Apapun, secara umumnya saya berpuas hati dengan program ini. Sekali lagi ucapan terima kasih kepada pengarah program Sdri Nik Husni dan AJK nya kerana telah berjaya menyusun program dengan baik. Kepada semua fasilitator dan pembantu (helpers bukan helpless), terima kasih kerana sudi bersama-sama kami untuk menjayakan program ini, memasak dan merentungkan ayam (termasuk saya) untuk santapan pada malam itu. Semoga Allah merahmati kita semua dan bertemu lagi di lain program. Bersama-sama ini saya lampirkan beberapa keping gambar sebagai kenang-kenangan untuk kita semua. wassalam.






Yunus Sauman Sabin

Thursday, July 28, 2011

Doakan kesihatan Dato' Adi Taha

Assalamualaikum wbth,

Teman-teman di luar sana, sama ada yang berkecimpung dalam bidang arkeologi mahpun permuziuman, di sini saya memaklumkan bahawa beberapa hari yang lalu Ybhg. Profesor Dato' Dr. Hj. Adi Hj. Taha telah dimasukkan ke dalam wad Hospital Selayang. Saya tak banyak tahu perkembangannya cuma berdasarkan kepada maklumat daripada FB beliau, beliau kini sedang beransur sihat. Saya mengajak teman-teman semua di luar sana supaya sama-sama mendoakan kesihatannya bertambah baik. Semoga Allah melimpahkan rahmatNya ke atas dia dan juga kita yang mendoakannya.

Yunus Sauman Sabin
UPSI

Monday, July 25, 2011

Jurnal PERSPEKTIF Jilid 2 Bil. 1 - Fakulti Sains Sosial UPSI




Jurnal ini diterbitkan oleh Penerbit Universiti Pendidikan Sultan Idris. I dinamakan sebagai PERSPEKTIF kerana mengambil kira hasil kajian dan penulisan yang pelbagai bidang di fakulti ini. Jurnal ini diterbitkan pada Mei 2010 dan alhamdulillah saya telah menyumbang satu artikel dalam penerbitan ini. Tajuk artikel saya itu ialah "Kebudayaan dan Tradisi Pengebumian Keranda Kayu Balak Kuno di Sabah: Satu Pengenalan."




Sunday, July 24, 2011

Buku Terbaru




Assalamualaikum wbth dan salam sejahtera.








Persatuan Muzium Malaysia telahpun menerbitkan sebuah buku yang terbaru berjudul "Perak Warisan, Budaya & Sejarah". Buku ini mengandungi 14 buah artikel yang mencakupi bidang budaya, seni, sejarah dan arkeologi. Teman2 di luar sana boleh memperolehinya daripada Persatuan Muzium Malaysia yang berpejabat di Jabatan Muzium Malaysia, Kuala Lumpur.