Aktivitiku 2002

Tangga purba di Bukit Malawati, Kuala Selangor.

Wednesday, January 30, 2013

5 Hari 4 Malam ke Negeri Di Bawah Bayu

Assalamualaikum wbth dan salam sejahtera, daa jia hao, vanekem om kopisanagan tangaadau. Hari ini saya nak kongsi pengelaman menaiki kapal terbang yang tak seronok sangat. Pada hari rabu lepas bersamaan 23 Jan 2013, saya balik ke kampung halaman di Sabah untuk melawat emak dan keluarga saya. saya rindukan mereka. Cuma kali ini saya balik seorang diri dengan meninggalkan isteri dan anak-anak di Kalumpang, Kuala Kubu Bharu Selangor. Ya, maklumlah, mereka tak cuti dan bajet juga tak berapa banyak. Saya menaiki penerbangan MAS pesawat tak ingat tetapi Boeing 737-800. Seperti biasa saya menunggang motorsikal saya ke KLIA dan parking di sana. Diringkaskan cerita, semasa nak landing kat KKIA tu, Ya Allah kasar sangat landing nye. mcm nak terhempas kapal terbang tu sampai terlambung-lambung kami dibuatnya, lepas tu kapal mcm nak senget ke kiri. Nasib baik tak de ape2. Alhamdulillah. Saya dah nekad nak bgtau kat kapten yang landing kali ni sangat teruk dalam hidup saya. Masa nak keluar tu, kapten tak keluar, yg tunggu tercegat hanya ketua pramugara dan pramugari. Saya tetap bgtau yang landing tak bagus. Dia kata 'kami minta maaf'. Ok bah kalau kau.
Aku menaiki bas ke terminal dan mencari bas ke sepanggar pula sebab saya nak turun kat Kuala Menggatal. Di sana abang saya sudah menunggu. Saya solat dan terus memandu ke Telupid dengan kereta abang saya. Saya singgah di Kundasang dah gelap, minum2 dulu tapi memang tak bestlah jalan seorang tanpa family, rasa mcm kera sumbang. He he eh ehe... Saya terus ke Telupid dan sampai di rumah pada pukul 10.30 mlm. Diorang tak tidur lagi, saya terus jumpa mak dan peluk sebab saya sangat rindukan dia.
Jumaat pagi saya bertolak ke Tamparuli, singgah di Mosilou utk solat Jumaat kemudian ke Kampung Rungus tempat kelahiran ku dan tempat aku membesar sebagai seorang kanak-kanak dan remaja. Aku berjumpa dengan ayahku dan adik ku di sini, rumah lama kami. Ia adalah satu kenangan, cuma semacam tak berapa nak happy. I pun tak tau, mungkin sebab persekitaran kampung yang dah padat, tak mcm 30 tahun dulu. Banyak perubahan di sini sekarang, elektrik dah ada walaupun selalu sangat trip dan tak de elektrik. Cuma bekalan air masih tidak sempurna dan yang paling menyedihkan ialah jalan raya yang masih belum diupgrade dari dulu kini dan selamanya. Ia masih sama seperti ia mula-mula dibina pada tahun 1980. Laa ni dah 33 tahun, penduduk kampung masih merayu dan terus merayu tetapi masih belum ada perubahan dari para pemimpin yang kononnya dipilih oleh rakyat. Saya rasa dlm hal ini, silap penduduk juga yang masih terus memilih calon pemimpin yang tak buat kerja. Ada satu perubahan sikap yang baik segelintir penduduk kampung yang saya puji iaitu cuba mendisiplinkan diri untuk tidak menangkap ikan di sungai yang telah dibombon. Namun, berdasarkan cerita-cerita kampung yang saya dengar, ramai juga yang mencuri-curi utk menangkapnya.
Keesokannya saya ke Tuaran utk membeli beberapa barangan. Saya beli sekilo ikan bilis halus, sekilo ikan masin, kuih cincin dan yang paling penting saya beli PUKAT. Size 4 inci, tinggi 8 kaki dan panjang 150 kaki. Saya nak pasang kat sungai kalumpang yang ada ikan besar2 dan juga di lombong2 area perak sana. Petang nya saya ke Telipok, singgah minum air kelapa di Salut dan kemudian menumpang tidur di Kuala Menggatal. Esoknya saya ke KKIA dan kembali ke Malaya. Saya dapati motor saya dalam keadaan baik dan terjaga. Alhamdulillah dan terus menunggang ke Tanjung Malim.

1. Subhanallah..Bestnya kg en.yunus..pemandangannya pun indah.. :)